Sunday 30 June 2013

Set Eczema - Penyelesaian Masalah Kulit Anak-Anak Anda


Eczema adalah sejenis penyakit kulit yang disebabkan oleh sistem imun badan yang tidak normal (lemah) dan faktor genetik. Masalah ini kebiasaannya dihadapi oleh wanita dan kanak-kanak. Eczema boleh menyebabkan kegatalan pada kulit dan kulit mengelupas. Keadaan ini boleh menjadi bertambah teruk berikutan pengambilan makanan dimana pesakit mempunyai alahan (allergic) terhadap makanan tersebut. Selain itu, menyentuh bahan-bahan alahan dan perubahan suhu secara mendadak juga akan menyembabkan kegatalan pada kulit.

Biasanya jika menjalankan rawatan di klinik, pesakit akan dibekalkan dengan pil alahan, krim untuk mengurangkan gatal kulit, serta krim alahan. Cara ini bukanlah cara yang terbaik merawat Eczema untuk jangkamasa panjang, tetapi rawatan secara natural merupakan kaedah yang lebih berkesan.

Seperti yang kita ketahui, imun sistem badan adalah kunci kepada penyakit Eczema dan imun sistem berkait rapat dengan genetik, cara hidup, persekitaran dan juga pemakanan. Oleh itu, cara hidup yang sihat adalah satu kaedah yang paling berkesan. Berikut adalah antara tips untuk mereka yang mempunyai masalah Eczema:

1. Jangan mandi terlalu lama.

2. Sapu krim pelembap terutamanya selepas mandi.

3. Jangan mandi dengan air yang panas.

4. Gunakan sabun yang lembut untuk kulit sensitif. (Seba Med atau Cetaphil)

5.Elakkan tersentuh bahan2 "irritants" seperti sabun, perfume, detergent (clorox) serta bahan kimia lain yang menghakis. Bahan2 seprti besi dan getah juga dapat menyebabkan kegatalan pada kulit.

6.Gunakan pakaian lembut (cotton).

7. Kurangkan aktiviti yang menyebabkan kulit anda berpeluh ataupun berubah suhu secara mendadak.

8. Kawal stress dan pemakanan kerana kedua-dua faktor ini berkait rapat dengan imun sistem badan anda. Tidur awal dan makan makanan yang bernutrien serta banyak.

Kajian mendapati mereka yg menghidapi eczema, sebahagiannya disebabkan kekurangan 'flaggrin'.
Flaggrin ialah sejenis protein yg membantu penghasilan lapisan luar kulit kita.
Lapisan inilah yg melindungi kita drp kuman dan lain2..
Kekurangan flaggrin melemahkan perlindungan terhadap kulit dan menjadikan kulit sensitif kpd sabun dan pelbagai alergen lain, termasuk makanan...

Bagi anda atau anak yg eczema, boleh cuba energizing soy protein atau mealshake yg merupakan sumber protein berkualiti tinggi. Ia lengkap dgn kesemua asid amino perlu yang baik utk kulit dan tubuh yg sihat.

ELAKKAN HERBAL BLEND & BASIC H UNTUK ECZEMA ATOPIK(KULIT TERLALU KERING)

PM/SMS:019-325 2310 RINA FOR DETAILS & BEST PRICE.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...